Rabu, 21 Mei 2025

TEBASAN DAN SESAYUT PANILAPIATIAN

TATEBASAN DURGHA Panilapiatian magenah ring caru titimamah ajeng kemulan:

Telaah Filosofis, Simbolik, lan Tattwa Upakara Bali

Abstrak

Tatebasan Durgha inggih punika salah satunggil upakara sakral sane nglaksanayang pangruwat lan panglukatan ring sahananing leteh sekala-niskala. Artikel puniki nglaksanayang analisis filosofi, simbolik, lan makna tattwa ring Tatebasan Durgha sane kapidabdabang ring palilapian (panilapiatian) magegah ring caru titimamah ajeng kemulan, sane medasar antuk susunan dulang sane rinci. Upakara puniki kasungsung ring Pura Dalem, pangayatan Ida Bhatari Durgha sane nyanggra kawisesan ring bhuta kala lan ané ngiwa. Upakara puniki muang tattwa ageng ring ajengan, sarwa bhoga, pangider bhuwana, lan kasucian.


1. Pendahuluan

Ring tradisi Hindu Bali, Pura Dalem dados pangayatan utama Ida Bhatari Durgha sane mapan ring arah kidul, nyanggra bhuta-kala, wisesa pralina, lan pengider kawisesan. Panilapiatian ring caru titimamah ajeng kemulan punika nglaksanayang tatebasan sane ngemargiang pelebur leteh bhuta alit miwah agung, ngemargiang harmonisasi antara sakala miwah niskala. Makudang-kudang upakara kasuratang rinci nganut ajeg lan susunan sane kadadosang suci sangkan paran.


2. Susunan Upakara Tatebasan Durgha

Tatebasan puniki kapidabdabang ring dulang, minangka simbol alas bhuwana, buana agung. Ring sisin duwuran nyane, kasusun antuk makudang-kudang ajengan miwah upakara sane nglambangin unsur-unsur tattwa Bali:

  1. Sesayut

    • Duduang aled nyane ngemangguhang pelambang pradana-purusa ring alam semesta.
    • Sesayut nglambangin harmoni antara wisesaning pramana lan bhuwana.
  2. Tumpeng 1 panjang sa-astha (asiku)

    • Tumpeng panjang nyane sami kaliyan asiku nyanggra sungsungan urip, nyiratang jangka ayu miwah tuntunan dharma.
    • Tumpeng nglambangin gunung suci, parahyangan.
  3. Makarowistha

    • Karowistha nglambangin pancamahabhuta sane dados dasar jagat.
    • Lima unsur punika: pertiwi, apah, teja, bayu, akasa.
  4. Kalpika

    • Kalpika nglambangin citta miwah kekawinan spiritual antara atma lan paramatma.
  5. Kawangen 1

    • Kawangen ring sesayut nglambangin kesucian pikayun, nenten kasengguhing leteh.
  6. Ulam ayam putih panggang

    • Ayam putih kapanggang nglambangin sarira suci miwah kekarangan ring sekala, panglukatan ring unsur rajas-tamas.
  7. Sesanganan raka-raka sejangkep nyane

    • Sesanganan puniki nglambangin keayahan sekala niskala, madaging rasa lan ganda.
  8. Penyeneng alit (tahenan)

    • Tahenan nyanggra rasa bhakti, semangat ayah ring suksmaning atma.
  9. Pras alit 1

    • Pras alit nglambangin banten pangider, penyanggup punia antuk rasa.
  10. Sampyan Nagasari

    • Nagasari nyanggra kekuwatan naga, simbol bhur-loka lan kekuwatan kasaktian bhuta.
  11. Canang pahyasan

    • Canang punika wimbakara persembahan sekala, pepujan manah miwah cinta kasih.

3. Makna Tattwa lan Simbolik

Upakara puniki sane kaatur ring Pura Dalem nglaksanayang pangupa jiwa ring Ida Bhatari Durgha, sane nyanggra widhi ring prosesi pralina miwah kekasidan ring bhuta kala. Sesayut, tumpeng, kawangen, lan ulam punika nyanggra simbol kosmogoni, pralina, lan regenerasi.

Sloka Veda sane ngametuang makna puniki:
सर्वं खल्विदं ब्रह्म
sarvaṁ khalvidaṁ brahma
"Sabanjure punika Brahman."
(Mandukya Upanisad 2)
Makna puniki nyarengin upacara ring tatebasan punika sami minangka manifestasi sangkan paran ring Brahman.


4. Fungsi Sakral lan Tujuan

Fungsi utama tatebasan puniki:

  • Ngabersihang karipuhan sekala-niskala (leteh titimamah)
  • Ngaturang rasa bhakti ring Ida Bhatari Durgha
  • Ngabaktiang keseimbangan antar bhuta lan dewa
  • Nyanggra panyucian ring ajeng kemulan (asal muasal)

5. Kesimpulan

Tatebasan Durgha sane mapan ring panilapiatian magegah ring caru titimamah ajeng kemulan dados simbol pemujaan utama ring Ida Bhatari Durgha. Upakara puniki ngemargiang pelebur leteh sekala-niskala, nyarengin kawisesan, kesucian, lan kasayusayan ring jagat. Ring Pura Dalem, upakara puniki dados sarana spiritual ngubungin jagat bhur loka sareng swah loka. 


6. Telaah Filosofis dan Pustaka Klasik

Upakara Tatebasan Durgha muang makna sane wantah prasida kasuratang ring tattwa agung. Ring sor sang tattwa Hindu Bali, Ida Bhatari Durgha inggih punika sakti ring Siwa sane nyanggra prakrti, kekuatan alami sane ngemargiang prakosaan (transformasi) ring jagat.

Upakara tatebasan nenten wantah sarana niskala, nanging dados sarana nglaksanayang tri kaya parisudha—manacika, wacika, lan kayika—ring wujud pangupacara. Minab aktor utama ring pangrupaan kosmis, Ida Bhatari Durgha ngemargiang karmaphala pralina, nglaksanayang siklus lebur lan regenerasi sang atma ring jagat sekala lan niskala.

Tattwa puniki kaicalang olih pustaka klasik Bali:

> "Durghā dūrgaṁ harati yaśca bhaktān rakṣati sadā,
Sā prakṛtir māyā śaktiḥ śivasyānantavikramā."
(Durgha nglebur sadurunging durga, ngreksa bhaktaning sane tulus; panenten punika prakrti, maya, lan sakti saking Siwa sane tan wates kawisesaning.)


Tatebasan punika nglaksanayang manifestasi saking sakralisasi makrokosmos—Buana Agung—nganggen miniatur buana ring susunan dulang sane rinci, ngemargiang padagingan filosofi bhur, bhuvah, swah ring masing-masing unsur ajengan.
---

7. Dimensi Niskala: Bhuta Yadnya lan Bhuwana Alit

Ring filosofi Catur Yadnya, upakara tatebasan punika ngemargiang Bhuta Yadnya. Bhuta sane dipuja ring puniki nenten dados angker utawi sepisan nglaksanayang asubha karma, nanging dados bagian integral saking bhuwana alit (diri), sane kadadosang ring rasa, manah, lan prabawa sekala.

Sasampun kapuputang tatebasan, bhuta sane dados leteh ajengan kemulan dados surud, madaging metaksu, nyarengin nyomia ring bhuta agni, bhuta bayu, miwah bhuta surya.

Sloka Bhagavad Gita 4.24 nglaksanayang panglimbak makna puniki:

> ब्रह्मार्पणं ब्रह्म हविर्ब्राह्माग्नौ ब्रह्मणा हुतम्।
Brahmārpaṇaṁ brahma haviḥ brahmāgnau brahmaṇā hutam
"Pangaturang punika Brahman, ajengan punika Brahman, sane maturang punika Brahman, lan pangabdian punika ring genah Brahman."



Upacara Tatebasan Durgha dados refleksi kasucian sakala lan niskala ring sadurunging pralina lan sangkaning muasal.
---

8. Implikasi Teologis lan Kontekstualisasi Masa Kini

Ring konteks masakini, upakara Tatebasan Durgha prasida dados refleksi spiritualitas ekologis. Pralina ring ajengan punika dados simbol upaya manusia nyanggra tanggung jawab etika ring lingkungan lan bhuwana, ngemargiang harmoni ring bhuta lan dewa, ring makhluk kasat mata miwah niskala.

Ring pamargin ritual sekala niskala, tatebasan ngelingang umat indik asal muasal (kemulan), pentingnya taksu pribadi ring tindakan, lan kesadaran ring hukum karma pralina.

Upakara puniki prasida dados model pendidikan nilai Hindu, nglaksanayang ajaran tattwa ngantos ring tataran praksis spiritual.
---

9. Penutup

Tatebasan Durgha sane magegah ring caru titimamah ajeng kemulan dados lambang penyucian agung, muang landasan filosofis, simbolik, lan teologis sane nyarengin kawisesan Ida Bhatari Durgha. Ring tata cara sane suci, upakara puniki nenten dados semata-mata adat, nanging minangka manifestasi widhi tattwa, sane nyarengin regenerasi, transformasi, lan penyatuan ring Brahman.

Sang paramartha ring Tatebasan Durgha punika:

> "Sang lingsir prasida dados sarining suksma, ring pangubaktian, ring kawisesan, ring pangider rasa bhakti."




"Sesayut Panilapiatian" yang membahas secara rinci sesayut Catur Dasa Pitara Siddha Malunggu yang diaturkan ring Ida Bhatara Ludra:
---

SESAYUT PANILAPIATIAN

(Catur Dasa Pitara Siddha Malungguh ring Ida Bhatara Ludra)

I. Pangantar

Dalam tradisi agama Hindu Bali, sesayut merupakan bagian penting dalam setiap pelaksanaan yadnya (korban suci) sebagai sarana persembahan kepada para dewata, pitara, maupun butha kala. Salah satu bentuk sesayut yang memiliki fungsi spiritual tinggi adalah sesayut panilapiatian, khususnya Catur Dasa Pitara Siddha Malungguh yang diaturkan ring Ida Bhatara Ludra.

Sesayut ini dihaturkan dalam konteks piatian atau upacara pelapasan dan penyucian roh leluhur agar mendapat tempat yang mulia di alam suci, yaitu menuju pada status Dewa Pitara. Oleh karena itu, tatanan dan unsur persembahan dalam sesayut ini tidak bisa sembarangan, melainkan memiliki pakem dan simbolik tersendiri yang wajib dipahami oleh umat, khususnya para pinandita atau penyungsung yadnya.

II. Wewangunan Sesayut

Sesayut Catur Dasa Pitara Siddha Malungguh disusun secara berurutan sebagai berikut:

1. Dulang (tapakan dasar) – sebagai alas utama tempat semua sesayut diletakkan, melambangkan bumi atau Prithivi Tattwa.


2. Daging bunter – diaturkan di atas dulang sebagai dasar utama, mencerminkan kekokohan dan keutuhan sarira sekala.


3. Nasi bunter – di atas daging bunter, lambang kemurnian dan kehidupan.


4. Cawan berisi nasi punjungan – diletakkan di atas nasi bunter sebagai simbolisasi amerta atau sari kehidupan leluhur yang akan naik ke alam suci.


5. Sekar pucuk barak akatih – ditancapkan pada nasi punjungan, sebagai lambang api kesucian dan jalan terang menuju moksha.


6. Nasi pancung 4 – diletakkan di sisi nasi bunter, melambangkan arah Catur Dewa (Utara, Timur, Selatan, Barat), penjuru alam spiritual.


7. Kawangen 4 siki – ditancapkan pada masing-masing nasi pancung sebagai pemurnian keempat arah.


8. Sesanganan sarwa galahan – perlambang pengorbanan dan persembahan nyata (daging, lawar, dll).


9. Raka-raka sejangkep – sebagai lambang lengkapnya unsur purusa dan pradana, yin dan yang.


10. Penyeneng alit (tahenan) – sebagai bentuk pemanis dan pemuliaan sesayut.


11. Pras alit 1 – simbol penghormatan dan pamit leluhur.


12. Tulung 3 – melambangkan Tri Kaya Parisudha, yaitu pikiran, perkataan, dan perbuatan yang suci.


13. Sampyan Nagasari – sebagai lambang pelindung dan kekuatan naga dunia bawah.


14. Canang Pahyasan – sebagai penguatan energi dan wangi rohani untuk menyenangkan para dewata.



Semua susunan ini diatur dan dihaturkan secara urut, sistematis, dan penuh makna spiritual, sesuai dengan pakem warisan tradisi leluhur Bali.

III. Tujuan Persembahan

Sesayut ini diaturkan khusus ring Ida Bhatara Ludra, sebagai manifestasi Dewa Pelebur yang menyucikan roh-roh leluhur dari keterikatan duniawi. Persembahan ini bertujuan:

Untuk memohon restu penyucian dan pelepasan roh dari alam bhur loka menuju swah loka.

Sebagai bentuk bhakti dan tanggung jawab moral spiritual terhadap roh para leluhur.

Menyongsong transformasi roh menjadi Dewa Pitara, bersatu dengan Sang Hyang Atma.


IV. Arah dan Penempatan

Dalam tata letak upacara, jika sesayut ini digunakan dalam konteks panilapiatian dan pemujaannya bersifat penyucian roh (atma), maka posisi sesayut diletakkan menghadap Kelod Kawuh, yaitu menghadap arah kelod (selatan) namun sedikit condong ke arah barat laut (kawuh), sesuai dengan pakem pengayatan terhadap Ida Bhatara Ludra.

V. Simbolisasi dan Makna Luhur

Setiap elemen dalam sesayut ini membawa makna filosofis:

Nasi punjungan dan pucuk barak: menyimbolkan moksha margga.

Kawangen 4: menyucikan arah penjuru.

Sampyan Nagasari: simbol penjagaan dunia bawah (patala loka).

Tulung 3 dan Pras: meneguhkan niat suci dan keikhlasan keluarga.


Dalam sloka Hindu dijelaskan:

> “Saṁsāra-sāgara-magnaṁ dinaṁ mām kṛipayā pāhi mūrti rūpa.”
(Ya Tuhan, selamatkanlah hamba yang tenggelam dalam samudera samsara ini, melalui wujud suci-Mu.)



VI. Panutup

Sesayut Panilapiatian bukanlah sekadar rangkaian banten biasa, namun merupakan simbol transendental yang mengantar atma menuju penyatuan dengan Sang Hyang Widhi. Maka dari itu, penting bagi setiap pelaksana upacara untuk memahami makna dan struktur sesayut ini secara utuh, sehingga tidak hanya menjalankan ritual secara lahiriah, tetapi juga secara spiritual mendalam.




Berikut adalah Sesayut Panilapiatian dan Panikapatian yang menguraikan makna, susunan, dan fungsi masing-masing sesayut, lengkap sesuai permintaan:
---

SESAYUT SIWA, GURU, IDER BHUWANA, PRATISTHA KAWI: Makna Filosofis dan Tuntunan Ritual Panilapiatian lan Panikapatian

Pendahuluan

Tradisi ritual Hindu Bali kaya akan simbol dan struktur yang mendalam. Di antaranya, sesayut sebagai persembahan memiliki peran sentral dalam berbagai konteks upacara. Artikel ini mengulas empat bentuk sesayut utama dalam ranah panilapiatian dan panikapatian, yakni Sesayut Siwa, Sesayut Guru, Sesayut Ider Bhuwana, dan Sesayut Pratistha Kawi, beserta simbolisme, struktur bahan, dan filosofi yang menyertainya.
---

1. SESAYUT SIWA (Panilapiatian di Madhya)

Susunan:

Aled sesayut sebagai dasar.

Tumpeng agung 1 ditanceb sekar catur warna (putih, merah, kuning, biru/hitam) maileh.

Tumpeng catur warna 1 mapuncak cawan berisi toya anyar.

Sekar tunjung 1.

Nasi bunter 1 di tengah nasi pulungan 1.

Cawan, kawangen 5, raka-raka limang warna.

Ulam ayam putih panggang.

Jinah 225 kepeng.

Penyeneng alit (tahenan), pras alit 1.

Sampyan nagasari, canang pahyasan.


Makna Filosofis:

Sesayut Siwa dipersembahkan untuk Ida Bhatara Siwa, Dewa pralina lan tapasya. Tumpeng agung dengan sekar catur warna melambangkan empat arah utama dan unsur Panca Mahābhūta. Air suci (toya anyar) melambangkan penyucian, sedangkan nasi pulungan dan nasi bunter menyimbolkan lingga-yoni sebagai kesatuan purusha-prakṛti. Lima kawangen mencerminkan pañcamahābhūta, dan ayam putih mapanggang menggambarkan kesucian kurban sebagai bhakti tulus.
---

2. SESAYUT GURU (Panilapatian)

Susunan:

Dulang sebagai dasar.

Aled sesayut dilapisi wastra putih.

Beras putih masahsahan (berkah suci).

Base tampelan 1, jinah 11 kepeng.

Tumpeng gede 1 dengan taluh bebek lebeng di muncuknya.

Tulung urip 2, sesanganan, raka-raka lengkap.

Ayam putih mulus panggang.

Jinah 225, penyeneng alit, pras alit.

Sampyan nagasari, canang pahyasan.


Makna Filosofis:

Ditujukan kepada Ida Bhatara Hyang Guru, perlambang guru sejati dalam spiritualitas Hindu. Tumpeng sebagai poros Gunung Mandara, dan taluh bebek (telur bebek utuh) sebagai lambang asal mula kehidupan (bīja). Tulung urip dan sesanganan memperkuat makna keseimbangan dualitas duniawi dan adikodrati. Persembahan ini umumnya disungsung dalam prosesi pelepasan atau upacara makapatian, sebagai pemanggil restu dan tuntunan rohani.


---

3. SESAYUT IDER BHUWANA (Panilapiatian ring Sor/Tengah)

Susunan:

Dulang dasar, dilapisi aled sesayut.

Nasi merepat berbentuk citakan (empat penjuru).

Sarwa sekar mailehan, kwangen 4 pada masing-masing penjuru nasi.

Di tengah nasi: tulung matangga 1.

Ulam bebas, tulung 2, sesanganan sarwa galahan.

Raka-raka lengkap, penyeneng alit, pras alit.

Sampyan nagasari, canang pahyasan.


Makna Filosofis:

Sesayut ini dipersembahkan kepada Ida Bhatari Prethiwi, lambang ibu bumi. Nasi merepat mencerminkan cakra bumi yang menopang empat penjuru arah. Sarwa sekar dan kwangen melambangkan āstikya, bhakti, dan sradha terhadap kekuatan Bhuwana Agung. Tulung matangga adalah simbol keutuhan dan keteguhan hidup. Fungsi utamanya dalam ritual panilapiatian adalah sebagai pemantapan ruang sakral bumi agar harmonis menyatu dengan energi sekala-niskala.
---

4. SESAYUT PRATISTHA KAWI (Panilapiatian ring Pelinggih/Pameraman)

Susunan:

Dulang beralaskan aled sesayut.

Tumpeng gede 1 ditanceb kawangen 3.

Benang putih, benang suddhamala, dan benang tridhatu.

Tumpeng alit 2 bertanceb sarwa sekar.

Tulung 2, sesanganan sarwa galahan, raka-raka lengkap.

Kojong rangkadan berisi rerasmen sudhang taluh.

Penyeneng alit, pras alit, sampyan nagasari, canang pahyasan.


Makna Filosofis:

Sesayut ini melambangkan pratistha, atau pemantapan spiritual di tempat suci. Kawangen dan benang tridhatu menyimbolkan penyatuan kekuatan satwam, rajas, tamas, sedangkan benang suddhamala adalah perlambang kesucian. Kojong sudhang taluh menyimbolkan sumber energi murni kehidupan. Ini digunakan dalam upacara pamelaspas, panyineban, atau piodalan, sebagai penegasan bahwa pelinggih sudah layak disthana Ida Sang Hyang Widhi.
---

Penutup

Keempat sesayut ini merupakan bagian tak terpisahkan dari ritual Hindu Bali, mengandung makna mikrokosmos dan makrokosmos dalam wujud simbolis. Dalam ajaran tattwa, sesayut tidak hanya sarana persembahan, tetapi juga pengantar energi spiritual dari penyungsung kepada Hyang Widhi dan manifestasinya. Dengan memahami struktur dan makna filosofisnya, pelaksanaan yadnya akan menjadi lebih bermakna, utuh, dan suci.
---


Tidak ada komentar:

Posting Komentar