Rabu, 14 Mei 2025

Latihan Asesmen Sumatif Akhir Semester Bahasa Bali SMP Kelas VIII

Berikut adalah jawaban dan ulasan untuk soal nomor 1 dan 2 dari gambar "Latihan Asesmen Sumatif Akhir Semester Bahasa Bali SMP Kelas VIII":
---
Soal 1

Yening selehin pidartané ring ajeng, sané maka murdannyané inggih punika….
a. Lomba Pidarta Basa Bali
b. Om Swastiastu
c. Taksu Seni Tari Bali Prasida nincapang Budaya Bali
d. Taksu Seni Tabuh Prasida nincapang Budaya Bali

Jawaban: a. Lomba Pidarta Basa Bali

Ulasan:
Kalimat awal pidarta berbunyi:
"Suksma aturan ttiang ring pangenter acara antuk galah sané katiba ring sikian ttiang, punika taler majeng ring tim panureksa, sané dados wangiang titiang lan para pamilet lomba sané tresna sihin titiang."
Artinya, pidarta ini adalah untuk menyambut dan memperkenalkan dalam sebuah acara lomba pidarta, jadi konteks utamanya adalah Lomba Pidarta Basa Bali.
---

Soal 2

Bagian pidarta sané madaging indik cutetan daging pidarta, pitetek, utawi saran miwah pengampura magenah ring bagian…
a. Pamahbah Pidarta
b. Panguntan utawi panutup pidarta
c. Daging Pidarta
d. Sambrama wacana Pidarta

Jawaban: b. Panguntan utawi panutup pidarta

Ulasan:
Bagian pidarta terdiri atas:

1. Pamahbah pidarta (pembuka, seperti salam dan penghormatan)

2. Daging pidarta (isi pokok atau inti pembahasan)

3. Panguntan utawi panutup pidarta (penutup, yang berisi kesimpulan, saran, permintaan maaf)

Jadi bagian pidarta yang berisi cutetan daging pidarta, saran, miwah pengampura adalah penutup atau panguntan.


---

Soal 3

Uger-uger utawi pidabdab sané patut kauratiang yéning pacang ngawacén pidarta ring sor sané patut salaoning...
a. Wiraga
b. Wirama
c. Wirasa
d. Wicara

Jawaban: a. Wiraga
Ulasan:
Wiraga adalah unsur gerakan atau penampilan fisik saat berbicara di depan umum. Dalam pidarta, selain isi, ekspresi tubuh dan cara tampil di depan umum juga penting. Maka, wiraga adalah unsur yang patut diperhatikan.


---

Soal 4

Tata cara makayun pidarta sané nganggé teks nanging uneng pidarta kémanten kawastanin...
a. Manuskrip
b. Menyitir
c. Ekstemporer
d. Membaca

Jawaban: a. Manuskrip
Ulasan:
Manuskrip berarti menyampaikan pidarta dengan membaca teks yang sudah disiapkan sebelumnya. Ini berbeda dengan ekstemporer yang tanpa membaca teks secara penuh.


---

Soal 5

Pidarta sané kaolahayang antuk ngapalang teks kawastanin tata cara...
a. Manuskrip
b. Menyitir
c. Ekstemporer
d. Membaca

Jawaban: c. Ekstemporer
Ulasan:
Dalam ekstemporer, teks tidak dibaca penuh tetapi dihafal atau dipahami pokok-pokoknya, lalu dijelaskan secara lisan dengan gaya sendiri.


---

Soal 6

Babosan sané dagingnyané indik pikayunan sané kawedar ring ajeng anak alit sané madaging indik sastra Agama kawastanin...
a. Dharma Wacana
b. Dharma Tula
c. Widyatula
d. Sambrama Wacana

Jawaban: a. Dharma Wacana
Ulasan:
Dharma Wacana adalah pidato atau ceramah yang membahas nilai-nilai agama Hindu, sering disampaikan di depan umat, termasuk anak-anak.


---

Soal 7

Basa sané becik kaanggen ring salebeting pidarta, inggih punika...
a. Basa Kasar
b. Basa Kepara
c. Basa Madia
d. Basa Alus

Jawaban: d. Basa Alus
Ulasan:
Dalam pidarta (terutama formal dan adat), basa alus dipilih untuk menunjukkan kesopanan dan penghormatan kepada pendengar.


---

Soal 8

Sane madan wénten anggah ungguhing basa Bali, duaning wénten...
a. Pabiyanan inggih
b. Kasta
c. Tri wangsa
d. Sami patut

Jawaban: b. Kasta
Ulasan:
Bahasa Bali mengenal tingkatan (alus, madya, kasar) karena dipengaruhi oleh kasta atau status sosial lawan bicara, yang disebut kasta.


---

Soal 9

Nyantosin pidarta dados ngungkedang unggked tekén pabuan. Kruna unggked alusnyané...
a. Pawos
b. Lajuran
c. Pacang
d. Turekén

Jawaban: b. Lajuran
Ulasan:
Unggked dalam Bahasa Bali alus berarti "melanjutkan", sinonimnya adalah lajuran.


---

Soal 10

Kruna ring basa Bali né sané wirasannyané biasa, nenten kasar miwah nenten alus sakadi (téka, gelah, misi, gelis) kawastanin kruna...
a. Alus sor
b. Alus madia
c. Alus singgih
d. Andap

Jawaban: b. Alus madia
Ulasan:
Alus madia adalah tingkatan bahasa Bali yang tergolong netral, tidak kasar tapi juga tidak sangat halus, biasa digunakan dalam percakapan sehari-hari secara sopan.

---

Soal 11

Kruna-kruna basa Baliné sane madué wangun alus wantah asiki, dados kanggé nyiguhang tiwasa ngisorang sakadi (rauh, lali, sampun) kawastanin kruna...
a. Alus mider
b. Alus madia
c. Alus singgih
d. Andap

Jawaban: a. Alus mider
Ulasan:
Alus mider adalah bentuk bahasa halus yang digunakan untuk menyatakan perbuatan sendiri atau kepada orang sebaya, contohnya “sampun” (sudah), “rauh” (datang), “lali” (lupa).


---

Soal 12

Manut punggelan wacana ring ajeng, sane kawastanin kruna sama pepadan, puniki inggih punika...
a. Bagus gejing
b. Meme Bapa
c. Tiwas ngeték
d. Gede angegas

Jawaban: b. Meme Bapa
Ulasan:
Kruna sama pepadan adalah pasangan kata yang terdiri dari dua unsur, misalnya “meme-bapa” (ibu-ayah), digunakan dalam keseimbangan makna dalam kalimat.


---

Soal 13

Saking panglimbak puniki, indikang dados lebih kawastanin punika pepadan manut restikalik...
a. Tiwas ngeték
b. Kruna sama pepadan, maturkekalik
c. Kruna sama lawah lawah
d. Kruna sama tuwa-tuwa

Jawaban: b. Kruna sama pepadan, maturkekalik
Ulasan:
Kruna sama pepadan adalah pasangan kata yang setara dan saling melengkapi, sementara maturkekalik adalah bentuk pengulangan (paralelisme) untuk memberi irama dan penekanan. Ini tampak pada kutipan teks "meme bapa, sane ngadadin, ngentosang adi lingsir...".


---

Soal 14

Manut punggelan wacana ring ajeng, sane tumasuk kruna same kawastanin punika...
a. Tiwas ngeték, sepi ungkilik
b. Gede angegas, kuning gadang, dendem samah
c. Tiwas ngeték, kuning gadang, nyuyur manis
d. Bagus gejing, gede angegas, nyuyur Manis

Jawaban: d. Bagus gejing, gede angegas, nyuyur manis
Ulasan:
Kata-kata tersebut (bagus gejing, gede angegas, nyuyur manis) adalah contoh kruna same, yaitu kata-kata yang dipakai untuk mendeskripsikan sifat-sifat dengan gaya bahasa berulang (paralel dan irama), sesuai dengan isi teks cerita "Mahicang Dewek".



---

15. Napi murdan wacanané ring ajeng…
Jawaban: c. Matumbasan
Ulasan: Judul dialog yang dibacakan adalah "MATUMBASAN", jadi jelas bahwa topik utama atau isi bacaan tersebut tentang kegiatan jual beli atau "matumbasan".


---

16. Akuda akéhnyané praginané dramane ring ajeng…
Jawaban: b. Tiga
Ulasan: Dari dialog tersebut terdapat 3 tokoh yang terlibat secara aktif: Penumbas (pembeli) dan Pedagang (penjual)—namun ada satu anak juga yang disebutkan walaupun tidak berbicara. Tapi dari segi dialog hanya ada dua tokoh yang berbicara, jadi jawaban yang benar seharusnya a. Kalih.
Revisi Jawaban: a. Kalih


---

17. Kudang kilo ipun numbas beras…
Jawaban: b. Limolas kilo
Ulasan: Dari dialog:
"Tiang numbas sampun, saketwanten sampunang baosanga asapunika ring anak lianan!" → kemudian penjual berkata: "Niki anak anggon tiang gegarus !"
Namun sebelumnya disebut: "Icén ajiné numbas beras, aji kuda ngadol akilo?" dan penjual jawab: "Pateh kémanten sakadi dagangé lian-lianan, wantah aji duang dasa rupiah.”
Dijelaskan: "Icén sampun tiang naur aji dasa tali rupiah."
Jadi pembeli membayar 10.000 rupiah, harga per kilo adalah 2.000 rupiah, maka beras yang dibeli adalah: 10.000 ÷ 2.000 = 5 kilo
Revisi Jawaban: d. Lima


---

18. Aji kuda pamutuné panumbas numbas beras akilo…
Jawaban: a. Dasa tali rupiah
Ulasan: Disebutkan oleh penumbas: "Icén sampun tiang naur aji dasa tali rupiah." Artinya ia membayar sebanyak 10.000 rupiah. Maka jawabannya benar.
Jawaban: a. Dasa tali rupiah


---

19. Makéh alit-alit seka truna mabligbagan ring bale banjar. Kruna "banjar" yan kasurat antuk aksara Bali sané patut…
Jawaban: b. ᬩᬜ᭄ᬚᬭ᭄
Ulasan:

"Banjar" jika ditulis dalam aksara Bali menjadi: ᬩ (ba) + ᬜ᭄ (n + virama) + ᬚ (ja) + ᬭ᭄ (ra + virama)

Jadi penulisannya yang tepat adalah ᬩᬜ᭄ᬚᬭ᭄
Jawaban: b. ᬩᬜ᭄ᬚᬭ᭄
--





Tidak ada komentar:

Posting Komentar